onsdag 10 oktober 2012

BILDEN SOM TEXT OCH BILDSEMIOTIK

Vad och varför?

Ni ska lära er olika kategoriseringar av bilder och olika semiotiska tecken som kan användas vid bildtolkning respektive bildanalys.

Syfte

”Undervisningen i ämnet bildteori ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder som språk och om bildkommunikation.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om bildspråklig teorifärdigheter i att se och möta bilder samt möjlighet att själv uttrycka sig i bilder.

Centralt innehåll

  • Bilden som text, bildsemiotik och bilden i relation till annan text.
  • Bildanalysmodeller och bildtolkningsmodeller samt analys av konstbilder och massbilder. 
Kunskapsmål
4. Förmåga att analysera och tolka bilder samt att värdera egna och andras bildanalyser.

6. Förmåga att se och behandla bilden som text och se hur bilder samverkar med annan text.

Kunskapskrav

E I analysen och tolkningen redogör eleven översiktligt för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också översiktligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas.
C I analysen och tolkningen redogör elevenutförligt för bildsemiotik och för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också utförligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas.
A I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för bildsemiotik, använder det som verktyg och redogör för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas samt hur detta påverkar det egna sättet att se på bilden.

Hur?

Lektion 1

Leta upp och klipp ut fem bilder som stämmer med de fem begreppen: symbol, ikon, index, arketyp och metafor i dagsaktuell tidning, exempelvis Metro. Varje bild kan innehålla flera av begreppen.
Vi tittar på och diskuterar era bildval i slutet på lektionen.

Material: begreppsförklaring, sax, olika tidningar och loggböcker

Lektion 2

Fotografera tre olika bilder som stämmer överens med de tre begreppen: index, arketyp och metafor.
Lämna in bilderna (3) i era loggböcker.
Bilderna redovisas följande lektionstillfälle då gruppen ska tolka vilka begrepp som kan avläsas i bilderna.

Material: begreppsförklaring, digitalkameror/mobilkameror (om bilderna kam överföras till dator) och loggböcker

Lektion 3 - Prov

Skriftligtprov, en enskild del och en del i grupp

Material: Prov, bilder

Kurslitteratur:

Bildteoretiska begrepp

Semiotik är läran om tecken. Ett tecken är något som utmärker sig och skapas i samverkan med andra tecken. Semiotikern Charles Sanders Peirce (1839-1914, USA) beskrev tre slags tecken:
  1. Ikon - det avbildade. Exakt avbildande. Exempelvis ett fotografi, en teckning. Nära verkligheten.
  2. Index - orsakssamband mellan två företeelser. Exempelvis ett spår (fotspår), rök från en eld.
  3. Symbol - skapas utifrån kulturella överenskommelser. Exempelvis bokstäver, vägskylt, peace-märke.
Studium och Punctum- kommer från teoretikern Roland Barthes (1915- 1980, Frankrike).
Studium lutar sig mot förnuftet - det som går att avläsa i bilden.
Punctum är känslan - det som berör betraktaren.
”Han (Barthes) beskriver punctum som känslan av att någonting i bilden attackerar medvetandet, och skjuter pilar genom den annars släta bildytan.
Det är elementet som sticker ut, och rycker tag i betraktaren. Det handlar ofta om en liten detalj i bilden som fångar intresset, väcker känslor och pockar i minnet långt efter att blicken lämnat bilden i fråga”  (Wikipedia den 22-10-2012.)
Punctum är en subjektiv känsla. Det kan t.ex. vara ett störande element i bilden, som en felknäppt knapp på en skjorta, men det kan också vara en genomträngande blick i en porträttbild.

Arketyp - kommer från psykologen Carl Gustaf Jung (1875-1961, Schweiz).
Universella tecken, som till exempel sol, eld, vatten, berg. Men även sagoväsen, hjältar som än idag återfinns i konst, populärkultur, film och foto.

Metafor- en liknelse. När betydelse förs över från ett ting till ett annat ting som det delar en likhet med. Det kan vara en känsla en annan egenskap eller likheter i utseendet. Exempelvis Tele 2- reklamen med fåret. Likheten mellan orden sheep och cheap

Referenslitteratur:

"Vad färg är", Ulf Klarén
"Visuell retorik", Carlsson och Koppfeldt
"Arketyper", 
C.G Jung

Examinationsform/bedömning

  1. Val av bilder
  2. Fotografiska bilder
  3. Muntligredovisning och deltagande i bildsamtal
  4. Loggboken
  5. Prov i Bildanalys och bildtolkning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar