Modereportage på 4 bilder som
beskriver en stämning.
Syfte
"Undervisningen i ämnet bildteori ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder som språk och om bildkommunikation. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om konstbegreppet och konstbilden, populärkulturens bilduttryck och andra kategorier av bilder samt hur bilden i sitt sammanhang uppfattas av betraktaren."
"färdigheter i att se och möta bilder samt möjlighet att själv uttrycka sig i bilder. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att använda visuella teorier och utveckla kunskaper om visuella miljöer, design och formgivning i relation till individen och gruppen."
"Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur bilder ses utifrån skilda aspekter som genus och etik."
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kommunikationsprocesser och teorier om bildkommunikation.
- Visuell kultur och perceptionsteori. Färglära och färgteori, till exempel färgperception och färgsystem. Formlära.
- Bildanalysmodeller och bildtolkningsmodeller samt analys av konstbilder och massbilder.
- Bilden ur olika aspekter, till exempel historiska och nutida aspekter samt genus-, etnicitets-, klass- och åldersaspekter.
- Bildproduktion och bildanvändande i olika sammanhang.
- Bilden som text, bildsemiotik och bilden i relation till annan text.
- Bildens roll i kultur och samhälle samt för individen.
Uppgift
Reportaget ska innehålla en närbild, en miljöbild, en halvbild och en helbild.
Ni ska skapa ett modereportage om något av era
klädesplagg. Ni får tilladelade 1 plats och 1 känsla som ni sedan ska
kommunicera i reportaget. Reportaget ska innehålla 4 bildutsnitt, helbild, närbild/ detalj,
miljöbild och halvbild!
I slutet på lektionen tittar vi på era bilder
i datorn och ni ska gissa vilka stämningar det är som skapats.
Vid genomgången går vi igenom följande
begrepp: index, tecken och symbol, metafor, metonymi samt repeterar denotation
och konnotation. Grupperna beskriver varandras bilder genom bildanalysmodellen.
Vi tittar också på bildens konventionella aspekter och kulturella koder och genre. Vad kommuniceras i bilden, tecken för subkultur, genus. Samt gör kopplingar till historien, konst och populärkultur.
Vi tittar också på bildens konventionella aspekter och kulturella koder och genre. Vad kommuniceras i bilden, tecken för subkultur, genus. Samt gör kopplingar till historien, konst och populärkultur.
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna. Eleven redogör också översiktligt för en konstteori. Dessutom redogör eleven översiktligt för färglära och formlära.
Eleven genomför enkla bildanalyser och bildtolkningar. I analysen och tolkningen redogör eleven översiktligt för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också översiktligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas. Dessutom diskuterar eleven översiktligt bildens konstnärliga kvalitet. Eleven värderar andras bildanalyser med enkla omdömen.
Eleven redogör översiktligt för bildens betydelse i samhället och för individen.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna. Eleven redogör också utförligt för en konstteori och för samband med konsthistoria. Dessutom redogör eleven utförligt för färglära och formlära samt ger exempel på hur form och komposition skapar betydelser.
Eleven genomför bildanalyser och bildtolkningar samt redogör utförligt för skillnader och likheter mellan olika analysmodeller. I analysen och tolkningen redogör elevenutförligt för bildsemiotik och för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också utförligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas. Dessutom diskuterar eleven utförligt bildens konstnärliga kvalitet. Eleven värderar egnas och andras bildanalyser med nyanserade omdömen.
Eleven redogör utförligt för bildens betydelse och påverkan i samhället, i kulturpolitikoch för individen.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för en konstteori och för samband med konsthistoria. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för färglära och formlära samt ger exempel på hur form och komposition skapar betydelser och diskuterar det utförligt utifrån bildteoretiska begrepp.
Eleven genomför komplexa bildanalyser och bildtolkningar samt använder, granskar kritiskt, och redogör utförligt och nyanserat för skillnader och likheter mellan, olika analysmodeller. I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för bildsemiotik, använder det som verktyg och redogör för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas samt hur detta påverkar det egna sättet att se på bilden. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat bildens konstnärliga kvalitet. Eleven värderar egnas och andras bildanalyser med nyanserade omdömen samt ger förslag på alternativa sätt att analysera bilden.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bildens betydelse och påverkan i samhället, i kulturpolitik och för individen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar