onsdag 10 oktober 2012

Vecka 2 - Bildanalys och bildkommunikation

Bildanalys och bildkommunikation

 

Lars Wallsten

Vad & varför?

  • Kunskaper om kommunikationsprocesser och om teorier om bildkommunikation.
  • Förmåga att analysera och tolka bilder samt att värdera egna och andras bildanalyser.

Vi kommer använda oss av en semiotisk bildanalys där vi  tittar på bilden först denotativt (det vi ser) och sedan konnotativt, (hur vi tolkar) detta gör vi utifrån de bilder som ni fotograferar/gestaltar gruppvis. Vi använder en gestaltande metod som ger insikt om kommunikationsprocesser och om teorier om bildkommunikation samt hjälper till att befästa den semiotiska bildanalysens ord och begrepp.

Hur?
  • Första steget är att övning där ni gruppvis ska hitta och fotografera spår av händelser i närområdet. Samling, överföring av bilder till intranätet och samtal kring bilderna utifrån de semiotiska begreppen.
  • Andra steget är att gruppvis gestalta indexikala tecken på en (eller flera) händelser på tema lycka/olycka i fotografisk bild.
  • Processreflektioner förs sucessivt över till loggboken. (Bilder/anteckningar/skisser) 
  • Redovisning sista lektionen, grupperna redovisar varandras arbeten med semiotisk bildanalys.
Ni kommer sammanfattningsvis under dessa fyra veckor:

Att gestalta indexikala tecken på händelser på tema olycka/lycka i fotografisk bild
Att använda kamera som konstnärligt verktyg
Att använda er av semiotiska, denotativa och konnotativa begrepp
Tidsåtgång: 4 lektioner (2,5 h)

Referenslitteratur:

Visuell retorik/Thomas Koppfeldt
Visual signs/Zeichen

Examinationsform/bedömning

Grupperna byter bilder med varandra, sedan skriver och redovisar grupperna bilden enligt en semiotisk bildanalysmodell. Loggbokprocess. (reflektioner/bilder/anteckningar)

Lektionen denna vecka

 Att som spårdetektiver gruppvis hitta och fotografera spår av händelser i närområdet. Återsamling, överföring av bilder till intranätet och samtal kring bilderna utifrån de semiotiska begreppen.
Vi tittar på bilderna i helklass, alla utom gruppen som tagit bilden (men som får sista ordet) har ett samtal enligt en semiotisk bildanalysmodell, vi  hittar och benämner semiotiska tecken i bilden såsom index, symbol, ikon, m.m. (Tänk på: Dessa fylls med mer/mindre innebörder som vi kulturellt associerar till, t.ex kring kön/klass/etnicitet/ålder/makt. Problematisera/synliggör detta som lärare.) Överföring av processreflektioner till loggboken.

Denotation (bildbeskrivning)
1- Vad ser vi i bilden konkret: saker, miljöer etc.?
3- Var fastnar blicken?

Konnotation (tolkning av bilden)
1- Vad tror ni har hänt i bilden/Vad berättar bilden?

Tidsåtgång: Lektion 1 av 4

Missat lektionen? Välj en bild från intranätet, beskriv bilden kort denotativt och konnotativt, använd dig av de semiotiska begreppen du behärskar. skicka sedan kompletteringen till mig via epost, läraren@skolan.nu

Kunskapsmål 

BETYG E:
 Eleven redogör översiktligt för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna. Eleven genomför enkla bildanalyser och bildtolkningar. I analysen och tolkningen redogör eleven översiktligt för hur bildens betydelse påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden och vad som avbildas. 
BETYG C: 
Eleven redogör utförligt för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna. Eleven genomför nyanserade bildanalyser och bildtolkningar samt redogör utförligt för skillnader och likheter mellan olika analysmodeller.  I analysen och tolkningen reogör eleven utförligt för hur bildens betydelse påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden och vad som avbildas.

BETYG A:
 Eleven redogör utförligt och nyanserat för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna. Eleven genomför komplexa bildanalyser och bildtolkningar samt använder, granskar kritiskt, och redogör utförligt för skillnader och likheter mellan, olika analysmodeller. I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för hur bildens betydelse påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden och vad som avbildas samt hur det påverkar det egna sättet att se på bilden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar