onsdag 10 oktober 2012

Vecka 6 - Bilden som tecken, metafor och arketyp

Uppgift 1

Leta upp och klipp ut fem bilder som stämmer med de fem begreppen: symbol, ikon, index, arketyp och metafor i dagsaktuell tidning, exempelvis Metro. Varje bild kan innehålla flera av begreppen.
Vi tittar på och diskuterar era bildval i slutet på lektionen.

Bildteoretiska begrepp

Semiotik är läran om tecken. Ett tecken är något som utmärker sig och skapas i samverkan med andra tecken. Semiotikern Charles Sanders Peirce (1839-1914, USA) beskrev tre slags tecken:
  1. Ikon - det avbildade. Exakt avbildande. Exempelvis ett fotografi, en teckning. Nära verkligheten.
  2. Index - orsakssamband mellan två företeelser. Exempelvis ett spår (fotspår), rök från en eld.
  3. Symbol - skapas utifrån kulturella överenskommelser. Exempelvis bokstäver, vägskylt, peace-märke.
Studium och Punctum- kommer från teoretikern Roland Barthes (1915- 1980, Frankrike).
Studium lutar sig mot förnuftet - det som går att avläsa i bilden.
Punctum är känslan - det som berör betraktaren.
”Han (Barthes) beskriver punctum som känslan av att någonting i bilden attackerar medvetandet, och skjuter pilar genom den annars släta bildytan.
Det är elementet som sticker ut, och rycker tag i betraktaren. Det handlar ofta om en liten detalj i bilden som fångar intresset, väcker känslor och pockar i minnet långt efter att blicken lämnat bilden i fråga  (Wikipedia den 22-10-2012.)
Punctum är en subjektiv känsla. Det kan t.ex. vara ett störande element i bilden, som en felknäppt knapp på en skjorta, men det kan också vara en genomträngande blick i en porträttbild.

Arketyp - kommer från psykologen Carl Gustaf Jung (1875-1961, Schweiz).
Universella tecken, som till exempel sol, eld, vatten, berg. Men även sagoväsen, hjältar som än idag återfinns i konst, populärkultur, film och foto.

Metafor- en liknelse. När betydelse förs över från ett ting till ett annat ting som det delar en likhet med. Det kan vara en känsla en annan egenskap eller likheter i utseendet. Exempelvis Tele 2- reklamen med fåret. Likheten mellan orden sheep och cheap





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar