onsdag 10 oktober 2012

Vecka 17 - Collage utifrån tidningsrubrik


Bilden i relation till annan text


Jan Stenmark

Vad & varför?
Kunskaper om hur bilder kommunicerar ur olika aspekter och hur bilder fungerar i sitt sammanhang.
Kunskaper om kommunikationsprocesser och om teorier om bildkommunikation.

Detta gör vi för att synliggöra att bild och text omskapar/förskjuter/förtydligar varandras uttryck.
Hur?

Uppgift 1: 
En kortare övning där vi laborerar med urklippta bilder och rubriker.
Vi sätter upp resultaten på väggen och diskuterar vad som händer i mötet mellan bild och text.
Vi benämner semiotiska begrepp i bilderna, tolkningar fylls gärna med innebörder, som vi kulturellt associerar till, problematisera kön/klass/etnicitet/ålder/makt: Vad tolkar vi, varför?

Uppgift 2:
Att individuellt sätta ihop collage baserat på en vald tidningsrubrik.
Verktygen/material som används är tidningar, klister, färg, pennor och sax.

Kurslitteratur:

Något som ska läsas?

Referenslitteratur:

Något för läraren (eller den som vill fördjupa sig.)

Examinationsform/bedömning

Eleverna byter bilder med varandra och ger dom en passande titel, därefter följer en kortare bildanalys. Vad ser vi? (denotativt) Hur tolkar vi? (konnotativt) Vi benämner semiotiska begrepp i bilderna. tolkningar fylls gärna med innebörder, som vi kulturellt associerar till, problematisera kön/klass/etnicitet/ålder/makt: Vad tolkar vi, varför?

För över bilderna till loggboken, vi fotograferar och överför collagen till intranätet.

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven genomför enkla bildanalyser och bildtolkningar. I analysen och tolkningen redogör eleven översiktligt för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också översiktligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas. 

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven genomför bildanalyser och bildtolkningar samt redogör utförligt för skillnader och likheter mellan olika analysmodeller. I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt för bildsemiotik och för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också utförligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas. 

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven genomför komplexa bildanalyser och bildtolkningar samt använder, granskar kritiskt, och redogör utförligt och nyanserat för skillnader och likheter mellan, olika analysmodeller. I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för bildsemiotik, använder det som verktyg och redogör för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas samt hur detta påverkar det egna sättet att se på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar