onsdag 10 oktober 2012

Vecka 39 - Färglära

-Vad färg betyder-

Lektion - Färglära

Vi arbetar i grupper. Varje grupp går runt till olika stationer, ca 20 minuter vid varje. Kom ihåg att notera dina och gruppens resultat och reflektioner så att du kan diskutera dem i loggboken vid lektionens slut.

Station 1 - färgcirkel och Denotation 

Material: färgade lappar
Undersökning: A: hur kan färgerna arrangeras? B: bestäm kulören för tex blodrött, himmelsblått, bajsbrunt osv + egna färgbenämningar.
Begrepp: nyans, ton, kulör, NCS, poetiska/vardagliga färgbenämningar

Station 2 - färgbetydelse och konnotation

Material: elementarfärger/några få bestämda färger
Undersökning: vad är association och vad är konnotation? Välj en färg och skriv upp så många associationer ni kommer på. Kom fram till vad som kan räknas som konnotationer (= gemensamma/allmänna associationer).
Begrepp: Konnotation, denotation, association

Station 3 - färg som tecken

Material: bilder på färgade föremål och eller föremål.
Undersökning: färg som ikon(=som bygger på likhet), index(=spår av eller som pekar på) och symbol(= gemensamt skapad konvention/betydelse, som måste läras)Titta på exemplen och skriv egna ett för varje tecken. (Ikon, index och symbol)
Begrepp: semiotik, tecken, ikon, index, symbol

Station 4 - färgblindhet

Material: test för färgblindhet - olika färgtavlor
Undersökning: testa din färgperception och reflektera över vad perceptionen har för betydelse
Begrepp: färgblindhet


Avslutning

Först tid för gemensamma tankar sedan tid för loggboksskrivning. Skriv ned dina resultat och reflektioner och diskutera dem i loggboken.

Kurslitteratur:

Vad färg är, Ulf Klarén

Referenslitteratur:

Vad är färg? Vad färg är, Ulf Klarén
Rosa - Den farliga färgen, Fanny Ambjörnsson


Läxa! Ta med kuslig sak till nästa gång gör en denotativ beskrivning på 50 ord i loggbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar