-Vad färg betyder-
Lektion - Färglära
Vi arbetar i grupper. Varje grupp går runt till olika stationer, ca 20 minuter vid varje. Kom ihåg att notera dina och gruppens resultat och reflektioner så att du kan diskutera dem i loggboken vid lektionens slut.Station 1 - färgcirkel och Denotation
Material: färgade lapparUndersökning: A: hur kan färgerna arrangeras? B: bestäm kulören för tex blodrött, himmelsblått, bajsbrunt osv + egna färgbenämningar.
Begrepp: nyans, ton, kulör, NCS, poetiska/vardagliga färgbenämningar
Station 2 - färgbetydelse och konnotation
Material: elementarfärger/några få bestämda färgerUndersökning: vad är association och vad är konnotation? Välj en färg och skriv upp så många associationer ni kommer på. Kom fram till vad som kan räknas som konnotationer (= gemensamma/allmänna associationer).
Begrepp: Konnotation, denotation, association
Station 3 - färg som tecken
Material: bilder på färgade föremål och eller föremål.Undersökning: färg som ikon(=som bygger på likhet), index(=spår av eller som pekar på) och symbol(= gemensamt skapad konvention/betydelse, som måste läras)Titta på exemplen och skriv egna ett för varje tecken. (Ikon, index och symbol)
Begrepp: semiotik, tecken, ikon, index, symbol
Station 4 - färgblindhet
Material: test för färgblindhet - olika färgtavlorUndersökning: testa din färgperception och reflektera över vad perceptionen har för betydelse
Begrepp: färgblindhet
Avslutning
Först tid för gemensamma tankar sedan tid för loggboksskrivning. Skriv ned dina resultat och reflektioner och diskutera dem i loggboken.
Kurslitteratur:
Vad färg är, Ulf KlarénReferenslitteratur:
Vad är färg? Vad färg är, Ulf KlarénRosa - Den farliga färgen, Fanny Ambjörnsson
Läxa! Ta med kuslig sak till nästa gång gör en denotativ beskrivning på 50 ord i loggbok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar