onsdag 10 oktober 2012

Vecka 18 - Bild-text-bild

Bild-text-bild

(Exempel på bild att använda sig av.)
Fotograf: Sally Mann.


Vad & varför?
Bilden som text, bildsemiotik och bilden i relation till annan text.

Att gruppvis utförligt beskriva en bild denotativt (vad vi ser) i text, grupperna byter sedan texter med varandra och ska sedan översätta dessa till en fotografisk bild, som ska likna originalet så mycket som det är möjligt!

Syftet är att öva sig i den denotativa beskrivningen och synliggöra hur det denotativa fungerar i relation till betraktande, hur det går till att göra en objektiv denotativ beskrivning. nästan alltid går något förlorat eller tillförs som inte var där innan.

Hur?
  1. Gruppvis får alla en varsin hemlig bild att göra en denotativ textbeskrivning på.
  2. Grupperna byter sedan texter med varandra, därefter ska texten översättas till bild.
  3. Fortsättning nästa vecka. (Fortsatt skiss och översättning till fotografisk bild samt redovisning.)
Material och verktyg: Bilder, papper/data och digitalkameror.

Kurslitteratur:

Något som ska läsas?

Referenslitteratur:

Något för läraren (eller den som vill fördjupa sig.)

Examinationsform/bedömning

Skriv/lägg upp bilder/skisser i loggboken.

Betyget E

Eleven genomför enkla bildanalyser och bildtolkningar. I analysen och tolkningen redogör eleven översiktligt för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. 

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven genomför bildanalyser och bildtolkningar samt redogör utförligt för skillnader och likheter mellan olika analysmodeller.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven genomför komplexa bildanalyser och bildtolkningar samt använder, granskar kritiskt, och redogör utförligt och nyanserat för skillnader och likheter mellan, olika analysmodeller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar