Bildanalys och bildkommunikation, lektion 4
okänd, skärmarbrink
Vad & varför?
- Kunskaper om kommunikationsprocesser och om teorier om bildkommunikation.
- Förmåga att analysera och tolka bilder samt att värdera egna och andras bildanalyser.
Lektionen denna vecka:
Grupperna byter bilder med varandra och förbereder en text enligt redovisningsmall:
0-Kom överens i gruppen om en passande konstnärlig titel till bilden.
Denotation (bildbeskrivning)
1- Vad ser vi i bilden konkret: saker, miljöer, etc.
2- Var fastnar blicken?
Konnotation (tolkning av bilden)
2- Var fastnar blicken?
1- Vad tror ni har hänt i bilden?
2- Kan vi tolka in några semiotiska begrepp i bildens färger, bildvinkeln/snitt
(En pöl ändrar innebörd om den är röd, index på blod eller målarfärg (beroende på andra bildtecken runtomkring.) En lång skugga är ett index för vilken tidpunkt på dygnet det är. En kameravinkel genom ett nyckelhål säger någon om var vi positionerar oss som betraktare, att kika genom nyckelhål är också en metafor för att tjuvkika, etc.)
(En pöl ändrar innebörd om den är röd, index på blod eller målarfärg (beroende på andra bildtecken runtomkring.) En lång skugga är ett index för vilken tidpunkt på dygnet det är. En kameravinkel genom ett nyckelhål säger någon om var vi positionerar oss som betraktare, att kika genom nyckelhål är också en metafor för att tjuvkika, etc.)
3- Vad känner vi när vi ser bilden: privata, gemensamma, kulturella associationer?
(Ett stort M i gula böjda bågar är en symbol för mattjätten som kränger burgare, det är något som vi är överens om. Symboler/index/ikoner/metaforer i bilder fylls gärna med innebörder, som vi kulturellt associerar till, problematisera kön/klass/etnicitet/ålder/makt: Vad tolkar vi, varför?)
(Ett stort M i gula böjda bågar är en symbol för mattjätten som kränger burgare, det är något som vi är överens om. Symboler/index/ikoner/metaforer i bilder fylls gärna med innebörder, som vi kulturellt associerar till, problematisera kön/klass/etnicitet/ålder/makt: Vad tolkar vi, varför?)
Sista ordet får gruppen som tagit bilden, vi vill gärna höra om processen.
Upphängning av utskrivna bildgestaltningar med titlar. Loggbokskrivning.
Tidsåtgång: Lektion 4 av 4
Tidsåtgång: Lektion 4 av 4
Missat lektionen?
Välj en bild från intranätet, beskriv bilden denotativt och konnotativt, använd dig av de semiotiska begrepp du behärskar. Skicka sedan kompletteringen till mig via epost, läraren@skolan.nuKurslitteratur:
Visuell retorik/Thomas Koppfeldt
Visual signs/Zeichen
Visual signs/Zeichen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar