- Kursen presenteras och vi går igenom kursupplägg, bedömning och vad normkritiskt förhållningssätt innebär.
- Lära känna-/teckningsövning i smågrupper.
- Namnövning
Kursplan - BIDBIT0
Utdrag ur Bryt! om normkritisk pedagogik:
"Normkritisk pedagogik
Ofta när man arbetar för likabehandling och mot diskriminering bygger
upplägget på att man vill skapa förståelse, tolerans och empati för
människor som blir utsatta för diskriminering, trakasserier och kränkningar. Det kan exempelvis handla om hbt-personer, muslimer eller
människor med funktionsnedsättningar.
Det finns en rad risker med att arbeta utifrån ett sådant upplägg. För det
första är det stor risk att man missar de normer och maktstrukturer som
gör att vissa människor ses som avvikare och andra som normala. Om
man exempelvis lägger allt fokus på problemet med att endast ett fåtal
homo- eller bisexuella känner att de kan vara öppna med sin läggning i
skolan eller i arbetslivet missar man varför homo- och bisexuella måste
berätta om sin sexualitet gång på gång medan heterosexuella inte behöver
göra det. Man missar helt enkelt heteronormen.
För det andra är det ofta en risk att man förutsätter att de människor som
ska lära sig om människor som blir utsatta för diskriminering inte blir
utsatta själva. Om en grupp ska diskutera huruvida samkönade par ska
få gifta sig eller inte tänker man sig oftast att gruppen består av heterosexuella människor – trots att homo- och bisexuella finns överallt.
För det tredje riskerar man att återupprepa normer och inte förändra
något i grunden. Normer fungerar så att avvikare ses som »onormala«
eller »konstiga« medan de som följer normerna ses som »normala« och
»vanliga«. Men det ingår också att de som tillhör normen tillåts diskutera
och tycka till om avvikarens villkor och rättigheter. Till exempel diskuteras
ofta samkönade pars lämplighet att vara föräldrar med hänvisning till
sexuell läggning, medan heterosexuellas förmåga att vara bra föräldrar
sällan eller aldrig relateras till sexuell läggning.
Vi har valt att vända på perspektiven. Istället för att bara prata om de som
bryter mot normerna vill vi fokusera på hur normer bidrar till att vissa
människor ses som avvikare och andra som normala. På så sätt menar vi
att man kan synliggöra och ifrågasätta varför människor diskrimineras,
inte bara tycka synd om och hjälpa dem när det väl sker. Kunskap om
avvikarens situation är helt enkelt inte tillräckligt för att skapa rättvisa
villkor. Om man ser till kvinnors villkor känner de flesta till att de är
sämre än mäns, och alla har någon gång under sitt liv träffat en kvinna."
Referenslitteratur:
Normkritisk pedagogik, Kursplan och skollag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar