onsdag 10 oktober 2012

Vecka 34 - Introduktion

  1. Kursen presenteras och vi går igenom kursupplägg, bedömning och vad normkritiskt förhållningssätt innebär.
  2. Lära känna-/teckningsövning i smågrupper.
  3. Namnövning
Kurslitteratur:
Kursplan - BIDBIT0

Utdrag ur Bryt! om normkritisk pedagogik:
"Normkritisk pedagogik
Ofta när man arbetar för likabehandling och mot diskriminering bygger 
upplägget på att man vill skapa förståelse, tolerans och empati för 
människor som blir utsatta för diskriminering, trakasserier och kränkningar. Det kan exempelvis handla om hbt-personer, muslimer eller 
människor med funktionsnedsättningar. 
Det finns en rad risker med att arbeta utifrån ett sådant upplägg. För det 
första är det stor risk att man missar de normer och maktstrukturer som 
gör att vissa människor ses som avvikare och andra som normala. Om 
man exempelvis lägger allt fokus på problemet med att endast ett fåtal 
homo- eller bisexuella känner att de kan vara öppna med sin läggning i 
skolan eller i arbetslivet missar man varför homo- och bisexuella måste 
berätta om sin sexualitet gång på gång medan heterosexuella inte behöver 
göra det. Man missar helt enkelt heteronormen. 
För det andra är det ofta en risk att man förutsätter att de människor som 
ska lära sig om människor som blir utsatta för diskriminering inte blir 
utsatta själva. Om en grupp ska diskutera huruvida samkönade par ska 
få gifta sig eller inte tänker man sig oftast att gruppen består av heterosexuella människor – trots att homo- och bisexuella finns överallt. 
För det tredje riskerar man att återupprepa normer och inte förändra 
något i grunden. Normer fungerar så att avvikare ses som »onormala« 
eller »konstiga« medan de som följer normerna ses som »normala« och 
»vanliga«. Men det ingår också att de som tillhör normen tillåts diskutera 
och tycka till om avvikarens villkor och rättigheter. Till exempel diskuteras 
ofta samkönade pars lämplighet att vara föräldrar med hänvisning till 
sexuell läggning, medan heterosexuellas förmåga att vara bra föräldrar 
sällan eller aldrig relateras till sexuell läggning.
Vi har valt att vända på perspektiven. Istället för att bara prata om de som 
bryter mot normerna vill vi fokusera på hur normer bidrar till att vissa 
människor ses som avvikare och andra som normala. På så sätt menar vi 
att man kan synliggöra och ifrågasätta varför människor diskrimineras, 
inte bara tycka synd om och hjälpa dem när det väl sker. Kunskap om 
avvikarens situation är helt enkelt inte tillräckligt för att skapa rättvisa 
villkor. Om man ser till kvinnors villkor känner de flesta till att de är 
sämre än mäns, och alla har någon gång under sitt liv träffat en kvinna."

Referenslitteratur:
Normkritisk pedagogik, Kursplan och skollag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar