onsdag 10 oktober 2012

PERCEPTIONSTEORI

Färglära

Vad & varför?
Ni ska lära er om färger, färglära och färgteori.


Syfte

"Undervisningen i ämnet bildteori ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder som språk och om bildkommunikation."

"Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i att använda begrepp inom bildteoretiska områden som visuell kultur, design, konst och formgivning."
"Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att använda visuella teorier och utveckla kunskaper om visuella miljöer, design och formgivning i relation till individen och gruppen."

Centralt innehåll
  • Visuell kultur och perceptionsteori. Färglära och färgteori, till exempel färgperception och färgsystem. Formlära.
Kunskapsmål
3. Kunskaper om den visuella kulturen och om perception.

Hur?

Lektion - Färglära
Vi arbetar i grupper. Varje grupp går runt till olika stationer, ca 20 minuter vid varje. Kom ihåg att notera dina och gruppens resultat och reflektioner så att du kan diskutera dem i loggboken vid lektionens slut.

Station 1 - färgcirkel och Denotation 
Material: färgade lappar
Undersökning: A: hur kan färgerna arrangeras? B: bestäm kulören för tex blodrött, himmelsblått, bajsbrunt osv + egna färgbenämningar.
Begrepp: nyans, ton, kulör, NCS, poetiska/vardagliga färgbenämningar

Station 2 - färgbetydelse och konnotation
Material: elementarfärger/några få bestämda färger
Undersökning: vad är association och vad är konnotation? Välj en färg och skriv upp så många associationer ni kommer på. Kom fram till vad som kan räknas som konnotationer (= gemensamma/allmänna associationer).
Begrepp: Konnotation, denotation, association
Station 3 - färg som tecken
Material: bilder på färgade föremål och eller föremål.
Undersökning: färg som ikon(=som bygger på likhet), index(=spår av eller som pekar på) och symbol(= gemensamt skapad konvention/betydelse, som måste läras)Titta på exemplen och skriv egna ett för varje tecken. (Ikon, index och symbol)
Begrepp: semiotik, tecken, ikon, index, symbol

Station 4 - färgblindhet
Material: test för färgblindhet - olika färgtavlor
Undersökning: testa din färgperception och reflektera över vad perceptionen har för betydelse

Avslutning
Först tid för gemensamma tankar sedan tid för loggboksskrivning. Skriv ned dina resultat och reflektioner och diskutera dem i loggboken.

Kurslitteratur:
Vad färg är, Ulf Klarén

Referenslitteratur:
Vad är färg? Vad färg är, Ulf Klarén
Rosa - Den farliga färgen, Fanny Ambjörnsson


Examinationsform/bedömning


  1. Samtal och diskussion under lektionen
  1. Loggboken
Kunskapskrav
EDessutom redogör elevenöversiktligt för färglära och formlära.

C Dessutom redogör eleven utförligt för färglära och formlära samt ger exempel på hur form och komposition skapar betydelser.

ADessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för färglära och formlära samt ger exempel på hur form och komposition skapar betydelser och diskuterar det utförligt utifrån bildteoretiska begrepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar