Kommunikationsprocesser och teorier om bildkommunikation.
Vad och varför
Till kursen i kommunikationsprocesser och teorier om bildkommunikation kommer vi att utgå ifrån den text som ni fick tilldelad i "privilegiepromenad". Av dessa texter ska ni individuellt skapa en persona (latinskt ord) som betyder roll eller mask.
- Få kunskaper om kommunikationsprocesser och teorier om bildkommunikation.
- Få förtåelse av bildens roll i kultur och samhälle samt för individen.
- Förmåga att analysera och tolka bilder ur olika aspekter.
- Utveckla ett reklamkritiskt förhållningssätt, samt utföra en reklamanalys.
- Förstå hur man kan använda retorik och semiotik för att utforma ett reklambudskap.
Inom reklam använder upphovsmakaren av en relativt enkel kommunikationsmodell. Avsändare - Budskap - Medium - Mottagare. För att skapa ett träffande innehåll till den tänkta målgruppen som reklamen riktar sig till använder sig reklammakaren ofta av semiotiska och retoriska knep. Semiotisk analys klargör hur budskapet får betydelse för mottagaren i en kommunikationsprocess. Där använder vi oss bl.a. av begreppen denotation (grundbetydelser/ det vi kan peka ut) och konnotation (medbetydelser/ tolkningar). Bildens retoriska medel och verktyg försöker övertyga oss att produkten/ tjänsten passar just dig, eller i det här fallet - din persona.
Kurslitteratur:
Visuell Retorik (2008), Carlsson, Anders, Koppfeldt, Thomas. Kapitel 5, 8, 13 och 14
Uppgiften
- Utifrån den kortfattade text som du fick från "privilegiepromenaden" ska du, om du inte redan gjort det, skapa en persona via ett fantombilds-program: http://flashface.ctapt.de/. Bilden blir din tolkning av den Andre som du sedan ska försöka "sätta dig in i" hur denne person är och har för typ av livssituation.
- Utifrån texten och fantombilden av din personatext ska du leta efter två (2) reklambilder, på ett specifikt tilldelat offentligt område inom Stockholm, som vänder sig till din persona. Din persona är målgruppen.
- Du fotograferar reklambilderna både som närbild och i sin kontext (omgivningen där reklamen sitter i).
- Använd valfri kamera.
- Två reklamanalyser genomförs skriftligt utifrån semiotiska och retoriska analysmodeller. OBS. Infoga bild och text från din persona, samt de två platsfotografierna (där din reklam var placerad) i ditt textdokument.
- Sparas och inlämnas som PDF på loggen.
Redovisning
Redovisning sker vecka 50 och 51. Redovisningen utgår ifrån din reklamanys och sker muntligt med bildvisning inför gruppen.
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna. Eleven redogör översiktligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för bildens betydelse och påverkan i samhället. I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt för bildsemiotik och för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också utförligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas. Eleven redogör utförligt för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna.I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för bildsemiotik, använder det som verktyg och redogör för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas samt hur detta påverkar det egna sättet att se på bilden.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bildens betydelse och påverkan i samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar