onsdag 10 oktober 2012

Vecka 46 - Bildseminarium 2

Lektion 2Läsläxa inför lektionen: "Mjölk förlänger livet", av Mariana Alvares, delar ur diskusion om Tintin och Lilla Hjärtat
  1. Vi gör övningen "Vår kulturella kanon". Den börjar med att vi i grupper gör tankestorm kring alla konstnärer/bildskapare, skådespelare/dramatiker, musiker/kompositörer och författare vi känner till. En färg för varje kategori: skriv t ex alla konstnärer på de gula lapparna.
  2. När tiden är ute försöker ni komma på personernas ursprung (världsdel kan räcka), vilken tidsperiod de var verksamma och om de är kvinnor eller män.
  3. När ni är färdiga sätter ni upp lapparna på världskartan som är upptecknad på whiteboarden.
  4. Gemensam diskussion. Hur ser resultatet ut? Vad säger det? Vad vill vi förändra? Hur får vi del av bilder som vi inte får del av idag?
  5. Tid för loggboksreflektion. Diskutera frågorna:
  1. Hur ser resultatet ut?Vad säger det?
  2. Vad vill vi förändra?
  3. Hur får vi del av bilder som vi inte får del av idag?
  4. Vad kan vara för- och nackdelar med en kulturell kanon?
Begrepp: vithet, eurocentrism, västvärlden, intersektionalitetMaterial: Bilder, filmklipp, Vår kulturella kanon - färgade postit-lappar och en världskarta
Läsläxa till nästa gång: Skolans likabehandlingsplan och delar ur diskrimineringslagen

Referenslitteratur: 
Om vithet- Genusvetenskaplig tidskrift 2010. nr 1-2
I en klass för sig, första kapitlet
Klass är du fin nog?
Hassen Khemiti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar