- Vi gör övningen "Vår kulturella kanon". Den börjar med att vi i grupper gör tankestorm kring alla konstnärer/bildskapare, skådespelare/dramatiker, musiker/kompositörer och författare vi känner till. En färg för varje kategori: skriv t ex alla konstnärer på de gula lapparna.
- När tiden är ute försöker ni komma på personernas ursprung (världsdel kan räcka), vilken tidsperiod de var verksamma och om de är kvinnor eller män.
- När ni är färdiga sätter ni upp lapparna på världskartan som är upptecknad på whiteboarden.
- Gemensam diskussion. Hur ser resultatet ut? Vad säger det? Vad vill vi förändra? Hur får vi del av bilder som vi inte får del av idag?
- Tid för loggboksreflektion. Diskutera frågorna:
- Hur ser resultatet ut?Vad säger det?
- Vad vill vi förändra?
- Hur får vi del av bilder som vi inte får del av idag?
- Vad kan vara för- och nackdelar med en kulturell kanon?
Läsläxa till nästa gång: Skolans likabehandlingsplan och delar ur diskrimineringslagen
Referenslitteratur:
Om vithet- Genusvetenskaplig tidskrift 2010. nr 1-2
I en klass för sig, första kapitlet
Klass är du fin nog?
Hassen Khemiti
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar